Prohledat tento blog

středa 9. května 2012

Řecký a marocký recept pro grilování jako na dovolené


     Počasí si s námi hraje jako kočka s myší, ale na grilovačky to stačí. Protože griluju hrozně ráda, připravila jsem dva recepty, které jsou chutné a zábavné, takové jako se na grilování hodí, prostě cool.

Řecké souvlaki v arabském chlebu

Přímo v Aténách můžeme souvlaki najít pod pojmem kalamaki. V Řecku se dá souvlaki, mleté maso na špejly, ochutnat v mnoho variantách.  Používá se maso jehněčí, hovězí, kuřecí, někdy i vepřové a rybí. Podává se v pita chlebu, nebo s pečenými bramborami a pro turisty samozřejmě všelijak. Každý používá na souvlaki jinou směs koření a já jsem se snažila vytvořit směs, jak mi chutná nejvíc a nejvíc mi připomíná prázdniny v Řecku.


Pro 4 osoby potřebujeme:
600g mletého masa (hovězí, vepřové, jehněčí nebo směs)
Čerstvé nebo sušené bylinky: tymián, rozmarýn, petrželka
Mleté koření: skořice, hřebíček, římský kmín, sůl, pepř
Olivový olej
Citronová kůra nastrouhaná
Harisa (ostrá arabská pasta z paprik)
Olivový olej

     Mleté maso, ochutíme všemi ingrediencemi a dobře promícháme, silnější povahy ochutnají, zda se trefili přesně do své chuti a ostatní se spoléhají na své trénované oko a čich. Důležité je, aby bylo maso výrazně ochucené, voňavé a na chuť lahodné.
     Peče se na špejlích ve tvaru úzkých válečků o průměru 3 až 4 cm. Já jsem použila maso hovězí a po každé straně stačilo 5 minut, ale znáte to, záleží na síle ohně, nebo na žhavosti uhlí, druhu masa a velikosti válečků, takže tady si každý odhadne sám.
     Na opečený arabský chléb jsem potom dala hrst rukoly, kterou jsem ochutila citronovou šťávou a olivovým olejem, na to jsem položila váleček z mletého masa, rajčátka na úzké měsíčky a čerstvou cibulku. Vše jsem dokončila 2 lžícemi řeckého jogurtu (lze nahradit smícháním kysané smetany a bílého jogurtu) s petrželkou. Je možné ještě pokapat citronovou šťávou a popepřit.
 


     Mně se na celém tomhle jídle nejvíce líbí to, že člověk jen neshodí maso z grilu na talíř s chlebem, ale může být trochu kreativní, vymyslet si svojí směs koření, použít různé druhy zeleniny a dresinků a po ugrilování masa vytvořit ze všeho komplexní jídlo, které chutná jako z dovolené.


Kuskus s černými olivami a sušenými rajčaty

Kuskus je příloha, která se používá právě v Řecku, ale hlavně také v severní Africe. Kuskus mám moc ráda a inspirovaná vůní Maroka, kde jsem nikdy nebyla, ale snažím si to občas představit, jsem si vytvořila tenhle recept:


Na 4 porce potřebujeme:
250g kuskusu
200g černých oliv
50 – 100g rozinek (nebo sušených černých oliv)
100g sušených rajčat
2 čerstvá rajčata
1 stroužek česneku
Citronová šťáva
Olivový olej
Sušená bazalka
Čerstvá máta
Sůl a pepř

     Kuskus připravíme podle návodu na obalu. Většinou se prostě zalije horkou vodou, přidá se sůl a lžička olivového oleje. My přidáme rovnou i rozinky, aby se trochu nabobtnaly. Já osobně jsem měla zrovna 2 druhy sušených černých oliv z trhu a posloužili skvěle místo rozinek. Kuskus má být pěkně sypký a křehký, toho docílíme tím, že ho budeme v době chladnutí průběžně promíchávat nebo spíše čechrat vidličkou. Do kuskusu pak prolisujeme stroužek česneku, nakrájíme do něj nadrobno olivy, sušená rajčata, čerstvá rajčata zbavená tekutých vnitřků se semínky, zakápneme citronovou šťávou z půlky většího citronu, smícháme s 2 lžičkami olivového oleje a dochutíme sušenou bazalkou, solí a pepřem. Až kuskus vychladne, vmícháme i nasekanou čerstvou mátu.
     Takhle připravený kuskus je velmi dobrou přílohou k pečenému masu i zelenině a vhodný je právě i ke grilování nebo na pikniky, protože se nejí teplý.

     Doufám, že budou recepty někoho z vás inspirovat a něco podobného si zkusíte sami.

Žádné komentáře:

Okomentovat